Hjemmelaget erterstuing..

I dag skal vi ha kjøttkaker i brunsaus til middag.. 
Da ville jeg ha erterstuing til. Det er alt for lenge siden vi har hatt..
Har liksom ikke gidda å gjort det på en stund.
Siden det tar 2 dager å lage..
Vanligvis lager jeg i store mengder å fryser ned. Men i dag lager jeg kun en porsjon..

Det fins minst like mange varianter av erterstuing som det fins folk som lager den. 
Her er min variant.. 

4 dl grønne erter
2 ss smør
2,5 ss hvetemel
smak til med salt , pepper og sukker

Først legger jeg ertene i bløt natta over, i salt vann. 
Der bruker jeg 5dl vann og 2 ts salt. 

Neste dag.. 
Tømmer ut vannet, og skyller ertene.. 
Har i nytt vann til der nesten dekker ertene.. Det er greit om noen halve erter stikker opp av vannet.. 
Så lar jeg dem få stå å småputre i minst 2 timer. 
(Les på pakken, den kanskje anbefaler noe annet, og smak på dem for å kjenne om de får en konsistens du liker best,
noen liker dem litt hardere, mens andre vil ha dem helt myke. Jeg liker de veldig myke)

Så tar du ut ca halvparten av ertene.. 
Bland så sammen smør og mel til en jevning.. Ha det over i ertene og vannet.. (Syns du det blir for mye jevning, så tilsetter du bare mindre. Jeg liker litt sausete erterstuing, og ikke så tørr)
La det få stå å putre litt til vannet blir tykt.. 
Bruk gjerne en håndmikser, å mos de ertene som er i kasserollen sammen med jevningen.. 
Ha så over de ertene du tok ut, å la det hele få stå å putre noen få minutter.. 
Smak til med salt, pepper og sukker.. (Jeg bruker ca 1 toppet ss sukker. Liker den søt)

Oppskrift på kjøttkakerne mine og brunsausen min finner du ved å trykke på ordene som jeg har farget her..  

Gro Kristin <3 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg